DSA 2013. NedTrain: Project NeaR, schoonmaakpersoneel dichtbij en betrokken!

Hadewij van de Kamp - March 30, 2013 9:45 AM | Categorieën: Commentaar, Opinie
Tags: , , ,

Nedtrain

Categorie: Sustainability

NedTrain is specialist in onderhoud aan treinstellen. In deze hoedanigheid reinigt zij interieur en exterieur en verwijdert graffiti. De reiniging werd uitgevoerd door zo’n 1.200 medewerkers in dienst van vijf schoonmaakbedrijven in diverse overeenkomsten door NedTrain gecontracteerd. Door het ontbreken van eigenaarschap was de (schoonmaak-)kwaliteit onvoldoende geborgd. Je moet je voorstellen dat als een trein in Maastricht wordt schoongemaakt en in Alkmaar gecontroleerd wordt de Alkmaarse schoonmaker altijd zal zeggen dat zijn zuidelijke concurrent zijn werk niet goed heeft gedaan. Er wordt door schoonmakers naar elkaar gewezen.

Tegelijkertijd is de schoonmaakbranche zeer prijs gedreven en gaat dit ten koste van de beloning en (goede) werkomstandigheden van haar personeel. In 2010 escaleerde dit tot langdurige stakingen van ontevreden schoonmakers, met veel overlast voor reizigers en negatieve publiciteit in media (Bert Meerstad, Directeur NS, ontvangt de Gouden Krent van stakingsleiding).

NedTrain is een aanbesteding plichtige organisatie en om die reden een Europese aanbestedingsprocedure gestart voor de schoonmaak van rollend materieel, project NeaR (Nedtrain Europese Aanbesteding Reiniging). Het was de bedoeling maximaal twee leveranciers, één voor NS Reizigers en één voor de overige klanten,  en zo landelijk eigenaarschap te creëren.

Een aanbesteding die vanuit de NedTrain visie op reinigen uitgevoerd moest worden. Inmiddels had NS een voortrekkersrol gespeeld in het opstellen van een Code Verantwoordelijk Marktgedrag voor de Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Als onderdeel van NS, ziet NedTrain nauwlettend toe dat evt. kostenbesparingen niet over de rug van de schoonmaker worden gerealiseerd. De gunning betreft vooral de beoordeling van een totaalconcept/-aanpak (veiligheid, kwaliteit, personeel, maakbaarheid, management, etc.). De prijs speelde een zeer beperkt rol (10%). In het verleden waren dergelijke aanbestedingen met name gericht op vergaande voorgeschreven procedures en normtijden, die afgerekend werden op een basis van uurtje-factuurtje. NedTrain wil nu outputfocus, waarbij kennis en ervaring van schoonmaakspecialisten maximaal worden benut.

Daarom heeft NedTrain gevraagd de presentatie van aanbiedingen juist door schoonmaakpersoneel en –voorlieden te laten doen, niet door directies en verkoopspecialisten. Hierdoor ontstond snelkookpan voor creatie van verbeteringsvoorstellen om slimmer te werken, innovaties in te zetten en onnodige handelingen te voorkomen. Op deze wijze is getoetst of een aanbieding leeft, kleeft en haalbaar is in de praktijk op een landelijke schaal. De bonden zijn in de procedure regelmatig geïnformeerd. Want ook de overname van personeel bij concurrenten door de winnaar moest zorgvuldig gebeuren zonder een landelijke implementatie te verstoren.  Hierin is veel energie en tijd gaan zitten. Per medewerker werd een gap-analyse gemaakt. Wat is er nodig om de schoonmaker op individueel niveau mee te krijgen in de nieuwe norm, die gesteld was door het schoonmaakpersoneel zelf. Een norm was bijvoorbeeld dat de klant het waardeert als hij de schoonmaker een vraag kan stellen, om die reden dienst de schoonmaker de Nederlandse taal te beheersen. Dit bleek voor het merendeel van het personeel niet het geval. NedTrain heeft deze groep medewerkers een taalcursus aangeboden. Dit is maar een voorbeeld.

Reacties

  • Rianne Pigmans:

    totaalconcept voor veiligheid, kwaliteit, personeel, maakbaarheid, management, etc vind ik zeer goed.

    • Rob van der Wel:

      Goed om te lezen dat de P van People hier volledig wordt benut.

  • Ronnes Vianen:

    Een goed en doordacht doorlopen proces in optimale samenwerking. Daardoor is een stevig fundament neergelegd voor een optimale uitnutting van de overeenkomst. De driehoek klant – leverancier – inkoop werkt daarin goed samen, vanuit het totaalconcept.

  • Kees Tazelaar:

    Klasse! Dit is pas echt inkopen: je maatschappelijke betrokkenheid voorop stellen. Schoolvoorbeeld hoe overheid en bedrijfsleen samen tot mooie resultaten kunnen komen.

Neem deel aan de conversatie

* Verplichte velden  [email adres wordt niet getoond]

*