No cure, no pay? Cure?? Pay!!!
-In een aantal gesprekken met CPO’s en CFO’s kwam het onderwerp gain share, of no cure no pay aan de orde. Met name voor besparingsprogramma’s wordt er nogal eens gevraagd om een ‘No cure, no pay’ oplossing gevraagd. Vanuit de gedachte van de klant is een bepaalde vorm van risico en opbrengstdeling een gezonde optie. Laat de consultant maar voordeel hebben van de eigen performance, is de gedachte.
Tot zover niks aan de hand. Maar wel, wanneer de vraag is om volledig no cure, no pay toe te passen. Hiermee wordt de trigger voor de prestatie enkel bij financieel gewin neergelegd. Dat betekent niet alleen dat de consultant zal gaan voor de grote vissen, maar vooral dat de focus wordt gelegd op korte termijn resultaat. Bij een te verwachten verkoop van het bedrijf (private equity) is dat misschien begrijpelijk, maar als de doelen iets verder weg liggen gaat dit niet echt helpen.
Vanuit consultants is het de vraag of men hierin wil stappen. De verlokking van het grote geld is misschien groot, maar de kans op een, uiteindelijk, verstoorde klant/consultant relatie is even zo groot.
En… laat u niet voor de gek houden. Als de consultant niet overtuigd is van het resultaat, zal deze niet aan de klus beginnen.