Een achtergebleven gebied in inkoop
-In een grijs verleden bedacht Max Boodie, toen nog leider van de inkooppraktijk bij Berenschot een tool om de volwassenheid van inkoop te meten. Eigenlijk was deze tool vooral bedoeld om te publiceren over de ontwikkelingen in het inkoopvak. In een latere fase, toen ik verantwoordelijk werd voor deze praktijk en deze om wilde bouwen naar een echte adviesfunctie, besloten we de vragenlijst onder handen te nemen en er samen met de vakgroep Informatietechnologie (als ik het met goed herinner) van de Universiteit Utrecht er een echte benchmarktool van te maken. Dat leidde tot verschillende projecten en publicaties en hielp onze naam op te bouwen in het inkooplandschap.
Mede omdat ik een student sprak die bezig was met een onderzoek naar performance indicatoren voor de inkoopfunctie, groef ik oud en nieuw materiaal op. Toen ik de informatie uit die tijd legde naast recente benchmarks, die we nu uitvoeren, viel het me op dat er een onderwerp relatief is blijven steken bij veel organisaties. En dat is Informatie en Technologie.
Vele bedrijven hebben stappen vooruit gezet in Organisatie ontwikkeling, Processen en Mensen, maar de ontwikkelingen op technologiegebied zijn achtergebleven bij de ontwikkelingen in de markt. We richten ons veel vaker op mensen en processen dan op de mogelijkheden die de technologie ons geeft.
In het model dat wij ooit ontwierpen was de samenhang van de diverse onderdelen van de inkoopfunctie belangrijker dan de score op een van de onderdelen. Dat betekent dat voor het overgrote deel van inkopend Nederland een optimalisatie van analysetools, procesoptimalisatie oplossingen en rapportage een onmiddellijke verbetering van de inkoopprestatie oplevert. En dat is waar we met z’n allen steeds naar op zoek zijn.