Inkoop schoonmaakdiensten. Balans tussen inkoop en contract.
-Inkoop van facilitaire diensten en met name schoonmaakdiensten is een dankbaar onderwerp voor veel inkoopafdelingen van indirecte categorieën. Het verlagen van de kosten en het optimaliseren van de dienstverlening is een voorbeeld geweest voor veel andere inkooponderdelen. Contracteren op basis van output is min of meer in deze sector ontstaan.
Tijdens de professionalisering van het schoonmaakvak en de consolidatie van bedrijven is de dienstverleninng van goedwillend, maar niet heel professioneel, naar uiterst professioneel gegaan. Bedrijven als Hago, CSU, Asito en ISS hebben tienduizenden medewerkers en soms wel meer dan honderdduizend.
Het calculeren van schoonmaakactiviteiten is bijna tot kunst verheven en de kosten zijn tot op het bot verkend. In een sterk concurrerende markt met weinig verschillen in aanbod is er hier sprake van een uiterst concurrerende markt.
Voor inkopers betekent dit, dat ze niet alleen heel goed snappen wat ze inkopen, maar ook moeten begrijpen dat schoonmaak dienstverlening is. Met het draaien aan de goede knoppen kunnen zowel op kwaliteit als kosten forse resultaten worden behaald, maar daarbij is kennis van zaken wel vereist. De opkomst van makelaars en intermediairs in de schoonmaak is dan ook geen verrassing.
Met name het goed contracteren en het uitvoeren van contractmanagement is een kunst die veel kennis en ervaring vereist. Anders loopt u het risico dat uw dienstverlener aan alle kanten zal trachten de behaalde voordelen weer terug te halen. De trucs daarvoor zijn bekend in de markt en worden ook nog steeds toegepast.
Wat een eenvoudige inkoopcategorie lijkt, blijkt in de praktijk niet zo makkelijk te zijn.