Portfolio analyse… Waarom?
-Bij veel organisaties wordt de portfolio analyse toegepast om de Spend in te delen, maar in nog meer gevallen is het een activiteit die enkel plichtmatig wordt toegepast. De uitgaven (leveranciers) indelen in de vier kwadranten is een goede stap, maar nog niet het einde van het verhaal. Het is met name goed toepasbaar om een goede leveranciersstrategie te bedenken en te implementeren.
Wat betekenen bijvoorbeeld strategische en hefboomleveranciers? Hoe gaat u om met dergelijke leveranciers, welke competenties hebben inkopers nodig om maximaal voordeel te behalen uit de leveranciersrelaties.
Het consequent inrichten van leveranciersmanagement helpt om kosten te optimaliseren, of juist om preferred customer te worden van bepaalde strategische leveranciers.
Door gebruik te maken van een portfolio analyse en het delen van de uitkomst, ontstaat er binnen de organisatie een gedeelde visie, die ook weer meegenomen kan worden in de verschillende niveau’s van contractmanagement (operationeel, tactisch en strategisch) en bij nieuwe tenders en aanbestedingen.
Kraljic is misschien niet het meest geavanceerde model om portfolio analyse, maar in zijn eenvoud wel een van de modellen die het best met de organisatie gedeeld kan worden. En communicatie is een van die onderwerpen die inkoop goed kan gebruiken om boodschappen over de tafel te brengen.